Πως φτάνουμε στην ικανότητα της γραφής;



Πριν πιάσει το μολύβι για να γράψει ένα παιδί πρέπει να έχουν αναπτυχθεί  κινητικές, αντιληπτικές,

γνωστικές δεξιότητες που θα το βοηθήσουν να  ανταποκριθεί σε αυτήν την πολύπλοκη δεξιότητα.

ΚΙΝΗΤΙΚΑ;

Αρχικά πρέπει να έχει σωστή στάση  σώματος ,ισορροπία κορμού -αυχένα  ώστε  να μπορεί 

 να  χρησιμοποιήσει  ελεύθερα τα χέρια του,να κρατήσει μολύβι  και να διατηρήσει την καθιστή 

θέση. Σταθερότητα ώμου ώστε να υποστηρίζεται ο πήχης, ο καρπός και τα δάκτυλα.

Σταθερότητα του καρπού  ώστε να επιτρέπεται η κίνηση στην παλάμη και τα δάκτυλα.

Δυναμική στα δάκτυλα, κινητικότητα του αντίχειρα ( η ικανότητα του αντίχειρα να αγγίζει κάθε 

δάκτυλο του ίδιου χεριού) , απομόνωση  δακτύλων ( η ικανότητα να κινεί ένα δάκτυλο την φορά).

Σύλληψη μικρών αντικειμένων  χρησιμοποιώντας αντίχειρα - δείκτη.

Αμφίπλευρος συντονισμός  ( η ικανότητα να χρησιμοποιεί και τα δύο χέρια συγχρόνως με 

οργανωμένο τρόπο  τόσο σε ίδιες όσο και σε διαφορετικές κινήσεις σε κάθε πλευρά).

Πέρασμα μέσης γραμμής του σώματος ( η ικανότητα να φτάσει πέρα από την μέση του σώματος 

περνώντας στην αντίθετη πλευρά).

Οπτικό- κινητικός συντονισμός ( η ικανότητα να ελέγχει την κίνηση του χεριού  με τη όραση)

Ανάπτυξη λαβής μολυβιού ( τριποδική λαβή με αντίχειρα- δείκτη- μέσο )


ΑΝΤΙΛΗΠΤΙΚΕΣ- ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ  ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ:

Οπτική αντίληψη: 

Σταθερότητα σχήματος , να διακρίνει ανάμεσα σε αριθμούς, γράμματα, λέξεις.

Οπτικό κλείσιμο, να αντιλαμβάνεται ποιά γράμματα έχουν σχηματιστεί.

Να μπορεί να κάνει σάρωση της γραμμής, οπτική αναζήτηση, να τηρεί τις αποστάσεις  μεταξύ των 

γραμμάτων , να τα τοποθετεί σωστά πάνω στην γραμμή.

Οπτική μνήμη , να χρησιμοποιεί τις πληροφορίες .

Προσανατολισμός στον χώρο:

Να έχει κατακτήσει τις έννοιες τις χωρικές όπως πάνω- κάτω, μπροστά -πίσω κ.ά.

Να έχει κάνει διάκριση αριστερής - δεξιάς στον εαυτό του, στο χαρτί, στο χώρο.

Προσανατολισμός στο χρόνο:

Να έχει κατακτήσει τις έννοιες πριν- τώρα - μετά.

Προμαθηματικές έννοιες :

Να έχει κατανοήσει ποσότητες, μεγέθη

Όλα αυτά αν αναπτυχθούν σωστά θα οδηγήσουν το παιδί στην ικανότητα της γταφής,

Πως μπορούμε να το βοηθήσουμε ; Με το παιχνίδι:  να πλάσει με την   πλαστελίνη, να ζωγραφίσει 

 με  μπογιές στα δάκτυλα, με πινέλα, με  μαρκαδόρους  , να χειριστεί  μικρά αντικείμενα όπως βίδες, 

 τουβλάκια, να κάνει κατασκευές  κ.ά.



Θεώνη Ρηγοπούλου, εργοθεραπεύτρια    theonir@outlook.com



Σχόλια