Πριν πιάσει το μολύβι για να γράψει ένα παιδί πρέπει να έχουν αναπτυχθεί κινητικές, αντιληπτικές,
γνωστικές δεξιότητες που θα το βοηθήσουν να ανταποκριθεί σε αυτήν την πολύπλοκη δεξιότητα.
ΚΙΝΗΤΙΚΑ;
Αρχικά πρέπει να έχει σωστή στάση σώματος ,ισορροπία κορμού -αυχένα ώστε να μπορεί
να χρησιμοποιήσει ελεύθερα τα χέρια του,να κρατήσει μολύβι και να διατηρήσει την καθιστή
θέση. Σταθερότητα ώμου ώστε να υποστηρίζεται ο πήχης, ο καρπός και τα δάκτυλα.
Σταθερότητα του καρπού ώστε να επιτρέπεται η κίνηση στην παλάμη και τα δάκτυλα.
Δυναμική στα δάκτυλα, κινητικότητα του αντίχειρα ( η ικανότητα του αντίχειρα να αγγίζει κάθε
δάκτυλο του ίδιου χεριού) , απομόνωση δακτύλων ( η ικανότητα να κινεί ένα δάκτυλο την φορά).
Σύλληψη μικρών αντικειμένων χρησιμοποιώντας αντίχειρα - δείκτη.
Αμφίπλευρος συντονισμός ( η ικανότητα να χρησιμοποιεί και τα δύο χέρια συγχρόνως με
οργανωμένο τρόπο τόσο σε ίδιες όσο και σε διαφορετικές κινήσεις σε κάθε πλευρά).
Πέρασμα μέσης γραμμής του σώματος ( η ικανότητα να φτάσει πέρα από την μέση του σώματος
περνώντας στην αντίθετη πλευρά).
Οπτικό- κινητικός συντονισμός ( η ικανότητα να ελέγχει την κίνηση του χεριού με τη όραση)
Ανάπτυξη λαβής μολυβιού ( τριποδική λαβή με αντίχειρα- δείκτη- μέσο )
ΑΝΤΙΛΗΠΤΙΚΕΣ- ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ:
Οπτική αντίληψη:
Σταθερότητα σχήματος , να διακρίνει ανάμεσα σε αριθμούς, γράμματα, λέξεις.
Οπτικό κλείσιμο, να αντιλαμβάνεται ποιά γράμματα έχουν σχηματιστεί.
Να μπορεί να κάνει σάρωση της γραμμής, οπτική αναζήτηση, να τηρεί τις αποστάσεις μεταξύ των
γραμμάτων , να τα τοποθετεί σωστά πάνω στην γραμμή.
Οπτική μνήμη , να χρησιμοποιεί τις πληροφορίες .
Προσανατολισμός στον χώρο:
Να έχει κατακτήσει τις έννοιες τις χωρικές όπως πάνω- κάτω, μπροστά -πίσω κ.ά.
Να έχει κάνει διάκριση αριστερής - δεξιάς στον εαυτό του, στο χαρτί, στο χώρο.
Προσανατολισμός στο χρόνο:
Να έχει κατακτήσει τις έννοιες πριν- τώρα - μετά.
Προμαθηματικές έννοιες :
Να έχει κατανοήσει ποσότητες, μεγέθη
Όλα αυτά αν αναπτυχθούν σωστά θα οδηγήσουν το παιδί στην ικανότητα της γταφής,
Πως μπορούμε να το βοηθήσουμε ; Με το παιχνίδι: να πλάσει με την πλαστελίνη, να ζωγραφίσει
με μπογιές στα δάκτυλα, με πινέλα, με μαρκαδόρους , να χειριστεί μικρά αντικείμενα όπως βίδες,
τουβλάκια, να κάνει κατασκευές κ.ά.
Θεώνη Ρηγοπούλου, εργοθεραπεύτρια theonir@outlook.com
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου